vrijdag 25 oktober 2013

vervolg bakken & binden/Japanse Binding

Tijdens de kalligrafie cursus in 1995 maakten we monotypes met olieverf. De opdracht was om met de resultaten daarvan een boekje te maken in een voorgeschreven model Japanse Binding. Het onderwerp was vrij en ik koos voor de seizoenen.
De buitenkant:


De binnenkant:





Als je goed kijkt zie je gele vlekken op de randen van het boek en langs de afbeeldingen. In 1995 wist ik nog niet van het belang van zuurvrije materialen en hoe bijvoorbeeld een gewone lijm het papier aantast.
Kijk maar:



De boeken die ik maak hoeven niet echt tot in eeuwigheid stand te houden maar tegenwoordig gebruik ik waar mogelijk goede materialen. Het is gewoon zonde van het werk dat je erin steekt als zo'n boek al na zo'n korte tijd uit elkaar valt.

3 opmerkingen:

  1. hi annie... mooi om dit zo te zien... meestal let ik er niet op en ja als je jaren later kijkt dan zie je het...
    fijn dat het weer goed met je gaat! liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi boekje!..ik vind het ook wel mooi als iets er
    wat ouder uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om je hier weer te zien Annie!!!

    Jammer van dit mooie boek...ik herken het probleem wel, heb hier ook wat creaties in de kast staan die door verouderde lijm uit elkaar vallen...

    BeantwoordenVerwijderen